XXI wiek to czas szybkiego rozwoju technologicznego. Innowacyjne urządzenia, nowe programy i aplikacje pomagają w rozwoju pasji i zainteresowań, wspomagają i uatrakcyjniają nauczanie, pomagają w załatwianiu wielu spraw i zapewniają szybki dostęp do informacji. Nic zatem dziwnego, że dzisiejsza szkoła musi wykorzystywać ten potencjał, mimo zagrożeń, jakie czyhają w Internecie. W trakcie pandemii nauczyciele zaczęli na co dzień stosować coraz to nowocześniejsze technologie w procesie nauczania, bardzo rozwinęli swoje kompetencje w tej dziedzinie, dostrzegli przydatność cyfrowych narzędzi podczas lekcji. Internetowa komunikacja między uczniami a nauczycielami staje się coraz powszechniejszą praktyką. Istotne stało się też zagwarantowanie powszechnego dostępu do wszystkich najważniejszych usług i informacji. Nauczyciele i szkoły borykają się w związku z postępem technologicznym z wieloma wyzwaniami. Muszą reagować też na zupełnie nowe zagrożenia.
Małachowianka również otwiera się na nowoczesność, dba o doposażenie w najnowszy sprzęt konieczny do nauki programowania, ale też pracy podczas lekcji i wykorzystywania zasobów cyfrowych oraz pracy biurowej (wydawanie e-legitymacji, dziennik cyfrowy, podpis elektroniczny, etc.). Dzięki technologii powstaje łatwość w realizacji projektów w obszarze cyfrowym (Erasmus+). Postanowiliśmy jednak zintegrować szereg działań, które pomagają nam w dotarciu do rodziców i uczniów, ale również absolwentów i osób zainteresowanych historią liceum, tworząc cyfrową e-Małachowiankę. Jako pierwsza szkoła w Płocku zaprosiliśmy na wirtualny spacer po muzeum szkolnym, auli z freskami Wł. Drapiewskiego i XV-wiecznej wieży. Dodatkowo zakupiliśmy audioprzewodniki dla zwiedzających szkołę turystów. Dbamy o stałą obecność w Internecie, prowadząc stronę www.malachowianka.edu.pl oraz Facebooka, dbając o dostępność i czyniąc duże nakłady w tym zakresie, ucząc na wysokim poziomie informatyki (w roku 2024 finalista Olimpiady Informatycznej, wysokie wyniki matury – wyższe niż średnie wojewódzkie, warsztaty i obozy informatyczne dla naszych uczniów i uczniów szkół podstawowych Płocka i okolic), wykorzystując w codziennej pracy narzędzia cyfrowe (drony, klocki do robotyki, nowoczesny sprzęt komputerowy, urządzenia multimedialne). Staramy się też wspierać rodziców, którzy pomimo wielu działań pedagogizujących, nie rozumieją wpływu świata cyfrowego na swoje dzieci, mają trudności z wyjaśnianiem dzieciom różnic pomiędzy korzystaniem z zasobów cyfrowych. Staramy się też edukować seniorów, by nie byli wykluczeni cyfrowo, dlatego nasi uczniowie zrealizowali program „Szkoły międzypokoleniowej”, z cierpliwością i empatią nauczając swoich dziadków i starszych ludzi obsługi komputera i mówiąc o zagrożeniach związanych z cyfrowym światem. To holistyczne podejście jest krokiem do tworzenia cyfrowej e-Małachowianki.
„Szkoła międzypokoleniowa” – warsztaty dla seniorów