CYFROWE LEKCJE W TRADYCYJNEJ SZKOLE PRZYSZŁOŚCI

BIOLOGIA

Uczenie przebiega najpełniej, gdy informacja dociera do ucznia wielokanałowo, łącząc przekaz słowny z wizualnym. Takie możliwości daje nam komputer i techniki multimedialne pozwalające przetwarzać: tekst, dźwięki, obraz, grafikę, mowę a także muzykę. W procesie nauczania biologii staram się wdrażać nowoczesne, aktywizujące środki dydaktyczne, korzystam z tablicy interaktywnej, laptopa, kamery, aparatu cyfrowego, mikroskopu cyfrowego (z możliwością podłączenia do laptopa) i zasobów Internetu. 

Wykorzystuję w swojej pracy filmy, prezentacje multimedialne (w tym też przygotowywane przez uczniów), multibooki, multiteki, ebooki, encyklopedie multimedialne.   

Korzystam także z programów i aplikacji internetowych: 

  • LearningApps – to aplikacja wspierająca proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów, gier i ćwiczeń,  
  • Google Earth – to program umożliwiający wyświetlanie na trójwymiarowym modelu kuli ziemskiej zdjęć satelitarnych, lotniczych oraz różnego rodzaju treści, 
  • Kahoot! – to strona i aplikacja, w której użytkownicy mogą tworzyć własne quizy przeznaczone do wykorzystania przez innych użytkowników. Prowadzący wyświetla pytania na tablicy interaktywne,j a gracze udzielają odpowiedzi na swoich telefonach komórkowych, 
  • Canva – to internetowe narzędzie umożliwiające tworzenie projektów graficznych, 
  • Wordwall – oferuje wykonywanie materiałów na bazie szablonów typu: połącz w pary, sortowanie grup, rozwiąż krzyżówkę, anagram, 

Wykorzystanie narzędzi multimedialnych podczas pracy z uczniami znacznie usprawnia proces edukacji i sprawia, że staje się on bardziej przystępny z punktu widzenia ucznia. Młodzież znacznie łatwiej i z większą efektywnością przyswaja wszystko, co jest atrakcyjne wizualnie, z paletą żywych kolorów i łączy w sobie elementy dynamiczne  
w postaci animacji. 

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Szkoła, chcąc sprostać wymaganiom nowego wieku, powinna uwzględnić i wykorzystywać nowoczesne techniki komputerowe dla podwyższenia efektywności nauczania i kształtowania umiejętności samokształcenia ucznia.

Na zajęciach wychowania fizycznego wykorzystujemy prezentacje multimedialne, które służą zainteresowaniu ucznia daną tematyką, uzyskaniu wiadomości związanych z tą problematyką lub ich pogłębieniu. Prezentacje mogą z powodzeniem służyć rozwijaniu takich predyspozycji intelektualnych, jak dociekliwość, krytycyzm i samodzielne myślenie.

Zamiast tradycyjnych rozgrzewek, czy standardowych ​ćwiczeń, wprowadzamy ​elementy jogi, dance fitness czy wzmacniania poszczególnych partii mięśniowych (mobilizacja, stretching). Dzięki temu, uczniowie mają okazję, do poznania nowych dyscyplin sportowych, poszukiwania ćwiczeń ich interesujących, i rozwinięcia swoich umiejętności w ‍różnych obszarach fizycznej aktywności. Korzystanie z internetu sprawia, że zajęcia staną się bardziej atrakcyjne dla uczniów i dzięki temu zwiększamy​ zaangażowanie uczniów w zajęciach sportowych.

Nowoczesne metody nauczania pozwalają nauczycielom dostosować zajęcia do indywidualnych potrzeb i umiejętności każdego​ ucznia. ‌Dzięki temu, możliwe jest rozwijanie potencjału każdego dziecka poprzez odpowiednio dobrany program treningowy.

CYFROWA FIZYKA

Program Stellarium – wirtualna mapa nieba, obserwacje astronomiczne zjawisk zachodzących na niebie.

Soundcard Scope – cyfrowy oscyloskop, z jego pomocą wykonujemy doświadczenia: -Wyznaczanie zależności częstotliwości dźwięku od długości struny. – Wyznaczanie zależności częstotliwości dźwięku od siły naprężenia struny.

Traker – program, który opisuje położenie i prędkość sfilmowanych obiektów. Doświadczenie: Wyznaczanie współczynnika oporu spadających stożków.

Logger – wirtualne laboratorium, z jego pomocą wykonujemy doświadczenia: Pomiar siły w ruchu drgającym, pomiar siły tarcia statycznego i kinetycznego, wyznaczanie charakterystyki prądowo-napięciowej dla żarówki i diody.

Monitor interaktywny – pozwala na rozwiązywanie zadań maturalnych poprzez wklejanie treści zadań z rysunkami i wykresami, rysowanie prostych promieni świateł podczas omawiania lekcji z optyki geometrycznej. Tablica po każdej lekcji jest udostępniana przez OneDrive.

CYFROWA MATEMATYKA

Na zajęciach z matematyki rozwijane są kompetencje cyfrowe pozwalające rozwiązywać zagadnienia matematyczne przy pomocy komputera. Wykorzystywana jest głównie aplikacja matematyczna: GEOGEBRA – darmowa aplikacja na tablet, komputer, do wspomagania nauczania polegającego na tworzeniu dynamicznych konstrukcji matematycznych. Celem jest aktywizacja uczniów poprzez eksperymentowanie i odkrywanie za pomocą apletów GeoGebra. Uczniowie wykorzystują również tablicę interaktywną.

Działania uczniów na zajęciach z matematyki mają na celu aktywizację uczniów poprzez eksperymentowanie oraz tworzenie apletów GeoGebry.

Dzięki zastosowaniom Geogebry na zajęciach z matematyki uczniowie mają możliwość zrozumieć lepiej zagadnienia matematyczne m. in. z geometrii płaskiej, geometrii analitycznej oraz stereometrii.