BIOLOGIA


Uczenie przebiega najpełniej, gdy informacja dociera do ucznia wielokanałowo, łącząc przekaz słowny z wizualnym. Takie możliwości daje nam komputer i techniki multimedialne pozwalające przetwarzać: tekst, dźwięki, obraz, grafikę, mowę a także muzykę. W procesie nauczania biologii staram się wdrażać nowoczesne, aktywizujące środki dydaktyczne, korzystam z tablicy interaktywnej, laptopa, kamery, aparatu cyfrowego, mikroskopu cyfrowego (z możliwością podłączenia do laptopa) i zasobów Internetu.
Wykorzystuję w swojej pracy filmy, prezentacje multimedialne (w tym też przygotowywane przez uczniów), multibooki, multiteki, ebooki, encyklopedie multimedialne.
Korzystam także z programów i aplikacji internetowych:
- LearningApps – to aplikacja wspierająca proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów, gier i ćwiczeń,
- Google Earth – to program umożliwiający wyświetlanie na trójwymiarowym modelu kuli ziemskiej zdjęć satelitarnych, lotniczych oraz różnego rodzaju treści,
- Kahoot! – to strona i aplikacja, w której użytkownicy mogą tworzyć własne quizy przeznaczone do wykorzystania przez innych użytkowników. Prowadzący wyświetla pytania na tablicy interaktywne,j a gracze udzielają odpowiedzi na swoich telefonach komórkowych,
- Canva – to internetowe narzędzie umożliwiające tworzenie projektów graficznych,
- Wordwall – oferuje wykonywanie materiałów na bazie szablonów typu: połącz w pary, sortowanie grup, rozwiąż krzyżówkę, anagram,
Wykorzystanie narzędzi multimedialnych podczas pracy z uczniami znacznie usprawnia proces edukacji i sprawia, że staje się on bardziej przystępny z punktu widzenia ucznia. Młodzież znacznie łatwiej i z większą efektywnością przyswaja wszystko, co jest atrakcyjne wizualnie, z paletą żywych kolorów i łączy w sobie elementy dynamiczne
w postaci animacji.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Szkoła, chcąc sprostać wymaganiom nowego wieku, powinna uwzględnić i wykorzystywać nowoczesne techniki komputerowe dla podwyższenia efektywności nauczania i kształtowania umiejętności samokształcenia ucznia.
Na zajęciach wychowania fizycznego wykorzystujemy prezentacje multimedialne, które służą zainteresowaniu ucznia daną tematyką, uzyskaniu wiadomości związanych z tą problematyką lub ich pogłębieniu. Prezentacje mogą z powodzeniem służyć rozwijaniu takich predyspozycji intelektualnych, jak dociekliwość, krytycyzm i samodzielne myślenie.
Zamiast tradycyjnych rozgrzewek, czy standardowych ćwiczeń, wprowadzamy elementy jogi, dance fitness czy wzmacniania poszczególnych partii mięśniowych (mobilizacja, stretching). Dzięki temu, uczniowie mają okazję, do poznania nowych dyscyplin sportowych, poszukiwania ćwiczeń ich interesujących, i rozwinięcia swoich umiejętności w różnych obszarach fizycznej aktywności. Korzystanie z internetu sprawia, że zajęcia staną się bardziej atrakcyjne dla uczniów i dzięki temu zwiększamy zaangażowanie uczniów w zajęciach sportowych.
Nowoczesne metody nauczania pozwalają nauczycielom dostosować zajęcia do indywidualnych potrzeb i umiejętności każdego ucznia. Dzięki temu, możliwe jest rozwijanie potencjału każdego dziecka poprzez odpowiednio dobrany program treningowy.
CYFROWA FIZYKA
Program Stellarium – wirtualna mapa nieba, obserwacje astronomiczne zjawisk zachodzących na niebie.
Soundcard Scope – cyfrowy oscyloskop, z jego pomocą wykonujemy doświadczenia: -Wyznaczanie zależności częstotliwości dźwięku od długości struny. – Wyznaczanie zależności częstotliwości dźwięku od siły naprężenia struny.
Traker – program, który opisuje położenie i prędkość sfilmowanych obiektów. Doświadczenie: Wyznaczanie współczynnika oporu spadających stożków.
Logger – wirtualne laboratorium, z jego pomocą wykonujemy doświadczenia: Pomiar siły w ruchu drgającym, pomiar siły tarcia statycznego i kinetycznego, wyznaczanie charakterystyki prądowo-napięciowej dla żarówki i diody.
Monitor interaktywny – pozwala na rozwiązywanie zadań maturalnych poprzez wklejanie treści zadań z rysunkami i wykresami, rysowanie prostych promieni świateł podczas omawiania lekcji z optyki geometrycznej. Tablica po każdej lekcji jest udostępniana przez OneDrive.
CYFROWA MATEMATYKA

Na zajęciach z matematyki rozwijane są kompetencje cyfrowe pozwalające rozwiązywać zagadnienia matematyczne przy pomocy komputera. Wykorzystywana jest głównie aplikacja matematyczna: GEOGEBRA – darmowa aplikacja na tablet, komputer, do wspomagania nauczania polegającego na tworzeniu dynamicznych konstrukcji matematycznych. Celem jest aktywizacja uczniów poprzez eksperymentowanie i odkrywanie za pomocą apletów GeoGebra. Uczniowie wykorzystują również tablicę interaktywną.
Działania uczniów na zajęciach z matematyki mają na celu aktywizację uczniów poprzez eksperymentowanie oraz tworzenie apletów GeoGebry.
Dzięki zastosowaniom Geogebry na zajęciach z matematyki uczniowie mają możliwość zrozumieć lepiej zagadnienia matematyczne m. in. z geometrii płaskiej, geometrii analitycznej oraz stereometrii.